Allerød Kommune er spildevandsmyndighed jf. miljøbeskyttelseslovens kap. 4. Det er således kommunen, der kan give udledningstilladelser, tilslutningstilladelser og nedsivningstilladelser.
Som myndighed er det ligeledes kommunen, der håndhæver lovgivningens bestemmelser, både i forhold til Allerød Spildevand A/S og i forhold til borgerne og virksomhederne i Allerød Kommune.
I det åbne land træffer kommunen afgørelse om påbud om tilslutning til forsyningens spildevandsanlæg og påbud om forbedret spildevandsrensning for ukloakerede ejendomme.
Takster fastsættes af bestyrelsen i Allerød Spildevand A/S, men Byrådet godkender, at takstfastsættelsen er sket i henhold til gældende prisloft og er i overensstemmelse med Lov om betalingsregler for spildevandsanlæg (legalitetscheck)
Kommunen har valgt at lade Forsyningen Allerød Rudersdal A/S drive tømningsordning for bundfældningstanke.